تنهـاییـ پرهیاهو

ای کاش که جایِ آرمیدن بودی

آی بخندیما !

یک فیلم چند دقیقه ای دیدم توی یک کانال تلگرام در مورد کتاب نخوانی در ایران . اینکه شمارگان کتاب ها در سال های اخیر چقدر کم شده و اینکه مردم کتاب نمیخوانند و همینجور حرف ها . راستش خنده ام میگیرد ، خنده ام میگیرد  که شما از ماهایی که  حتی حوصله ای خواندن یک متن پنج خطی زیر عکس های اینستاگرام را نداریم چه انتظاری دارید ؟ و جدیدا حتی بیت کامل اشعار را هم نمی نویسیم، به یک مصرع بسنده می کنیم که کمتر بخوانیم ، کمتر چشم هایمان اذیت شود که نکند خدای ناکرده ضعیف شوند . بجایش وقتمان را صرف این کنیم که خانم بازیگری به خانم بازیگر دیگری سلام نداده است ! [ای وای!چرا؟!] شما از ماهایی که برای تمام توصیه هایمان اعم از چگونه برنزه شویم ؟ چگونه جوش هایمان را برطرف کنیم ؟ حتی چگونه بدون نیاز به دکتر سرطان خود را درمان کنیم ؟؟ از منبع بی دریغ تلگرام استفاده میکنیم ، چرا می خواهید که 200 صفحه به خط خطی های یک نویسنده ی ابله توجه کنیم ؟ واقعا چرا ؟ مگر زمان را از سر کوچه آورده ایم ! کتاب بخوانیم که چه بشود ؟ خب مگر غیر از این است که ما دانای کل هستیم و در حد ما نیست که زمانمان را صرف پرت و پلاهای یک نویسنده ی احمق که اخرش هم خودکشی کرده کنیم ! مگر غیر از این است که ادم های کتاب خوان ادم های کثیفِ خنگِ کودن هستند که چند قرن از دنیای خود عقب مانده اند ؟ که دماغ هایشان عمل کرده نیست ؟ که یک لباس را بیشتر از یک بار میپوشند ؟

خب اگر ما کتاب بخوانیم ، کی وقت کنیم پشت سر عروسی فلان فامیلمان حرف بزنیم که احمق ها توی ژله ی آناناس ، میوه ی شبرنگ گذاشته بودند ؟ کی وقت کنیم زیر پست دوستمان که عکس با لب های غنچه شده گذاشته بنویسیم عشق دلم ؟

واقعا شما چه فکری کرده اید ؟ من پنجاه تومن پول بدهم کتاب بخرم ؟؟ از کجا پول بیارم ناخن بکارم ؟

واقعا چه انتظاری از یک خردادی خاصِ ایرانی با دو هزار و اندی سال تمدن دارید شماها !!!

پ.ن : از اول شخص استفاده کردم که به هیچ کس برنخورد ! که همه ی مردم خوبند و من یک تنه دارم سرانه ی مطالعه ی ایران را می کشم پایین .

پ.ن دو : من اصلا مخالف هیچ تفریح و عمل زیبایی و خرید و کافه رفتن و هیچ چیز نیستم کما اینکه شاید خودم هم در هفته کلی پول خرج کافه رفتن بکنم ، مراد چیز دیگری است که از توضیح اضافه خودداری میکنم :)

۳ نظر
فانوس شب
۱۴ مرداد ۱۷:۰۰
بدتر از کتاب نخوانی بخش زیادی از مردم، به ظاهر کتاب خوانی عده ی دیگر از همین مردمه. ضمن این که وقتی هم حرف از کتاب میشه، همه میرن به سمت رمان و کتاب های داستانی که اصلا بد هم نیست ولی کتب تاریخی و ... کمتر مورد توجه قرار می گیره. در عین حال به نظرم فیلم خوب دیدن هم می تونه به اندازه ی کتاب به آدم چیز یاد بده.

پاسخ :

تا به ظاهر کتاب خوانی رو چی معنا کنیم ! مثلا یکبار یکی به من که کتاب هایی که میخوندم رو تو صفحه ی اینستاگرامم معرفی میکردم گفت مثلا میخوای بگی خیلی کتاب خونی؟! در حالی که من واقعا هدفم تظاهر نبود !! ولی خب اره ، اون هایی که کتاب میخونن و خوندن کتاب هیچ تاثیری روی نگرششون نداره ! اینها هم زیادند .

کاش کاش همون رمان رو بخونیم اما نه رمان های درجه 3 رو ! نه رمان هایی که فقط روایت کننده یک ماجرای عاشقانه هستن . وگرنه من خودم خیلی به کتاب های تاریخی علاقه ندارم .

مهم فکر کردنه ، حالا چه با فیلم چه با کتاب ... به قول دولت ابادی ، امروز ادم هایی که فکر کنند کمند !

ممنون از نظرتون :)

محدثه //
۱۴ مرداد ۱۹:۳۸
صحیح است، صحیح است....

پاسخ :

=)))
ستاره
۱۸ مرداد ۱۲:۰۰
آی گفتی دختر حوا.. آی گفتی ... 

چند روزه توی آفتاب داغ وایسادم غرفه کتاب بفروشم. دریغ از فروش یک جلد... 

+بالاخره بلوط های وحشی چاپ شد. هرچند داستان "سقوط" م رو حذف کردن!

پاسخ :

از دست این جماعت ...

به به به ، مبارک ها باشه :)))

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
About me
من فقط دلم می‌خواد چیزهایی که تو همون لحظه بهش فکر کرده‌ام رو بنویسم، و به قضاوت شدن فکر نکنم.شاید چند وقت بعدش کاملا نظرم تغییر کنه ، چون همه چیز مدام درحال تغییره ، و این زندگیه!
آرشیو مطالب
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان